© Maus Sturmer

Heb jij dit nu ook of herken je dit? Vaak hoor ik onderweg een gesprek of een losse opmerking die me raakt, lees iets in de krant of zie wat op tv. Op zo’n moment komen woorden, gedachten of een gedichtje naar boven, waar ik niets mee deed of het gewoon weer vergat, omdat er net niets voorhanden was om het op te schrijven. Sinds onze reis naar Santiago werd de gedachte steeds sterker dat ik al die losse gedachten en ingevingen op moest schrijven. Het zijn de dagelijks dingen die gebeuren. Soms schrijf ik ook over dingen die ik in het verleden heb meegemaakt en opgeschreven, omdat ze nog dagelijks gebeuren en nooit veranderen in het leven. Wil je op een artikeltje reageren, wordt dan volger van deze rubriek of schrijf naar maus-sturmer@home.nl. Je kunt je ook aanmelden bij Twitter: @maussturmer. Teksten, verhalen, gedichten, foto’s en andere zaken op dit Blog zijn en hebben allemaal het copyright en eigendomsrecht van Maus Sturmer. Niets hiervan mag gekopieerd en/of gebruikt worden zonder schriftelijke toestemming van haarzelf. Komen er plaatjes en/of artikeltjes van derden in voor, wordt altijd het copyright erbij vermeld. In verband met privacy zijn sommige namen onder pseudoniemen vermeld.

woensdag 1 februari 2017

Zo gezond zijn spruitjes

Spruitjes zijn de schrik van de meeste kinderen, maar ook veel volwassenen houden er niet zo van. De hedendaagse spruitjesrassen smaken minder uitgesproken dan vroeger, dus lustte u ze als kind niet: geef de minikooltjes vol vitamines nog een kans!
Spruitjes zijn kleine kooltjes die uit een heleboel blaadjes bestaan. Ze groeien met tientallen samen aan een stam, in de oksels van de bladeren van de spruitjesplant. Spruitjes komen vanaf augustus tot en met maart van het land, maar ze staan in de winter het meest op het menu.

Gezond

Wist u dat spruitjes meer vitamine C bevatten dan sinaasappels? Daarnaast zijn ze rijk aan B-vitaminen, foliumzuur, magnesium, kalium en vezels.
In spruitjes en andere koolsoorten zitten ook glucosinolaten. Deze behoeden spruitjes voor insecten en zorgen voor de specifieke, bittere koolsmaak. Ze hebben een tweeledige werking. Uw lichaam kan ze omzetten in schadelijke stoffen, maar het koken van de spruitjes voorkomt dat. Tegelijkertijd hebben ze juist een gunstig effect: glucosinolaten zouden het lichaam beschermen tegen kankerverwekkende stoffen.
Een minpunt van spruiten is hun uitwerking op de darmen. De dunne darm kan de in spruitjes aanwezige raffinose, een suiker, niet verwerken. Daarom moet de dikke darm de raffinose verteren en daarbij komen gassen vrij die winderigheid veroorzaken.

Wintergroente

Koop spruitjes die groen en stevig zijn, dan kunt u ze ongeveer een week bewaren in de groentela van de koelkast. Een paar gelige of beschadigde blaadjes zijn geen ramp. Deze haalt u er voor gebruik toch af. Snijd ook een plakje van het stronkje af.
Eventueel kunt u panklare spruitjes kopen. Die zijn al schoongemaakt, maar blijven nog maar een dag of twee goed. Wilt u uw spruitjes lang bewaren, blancheer ze dan een paar minuten en vries ze vervolgens in.

Spruitjeslucht voorkomen

Kook spruitjes in ruim water, zo blijft de meeste vitamine C behouden. Na maximaal 10 minuten zijn ze beetgaar. Laat u ze te lang koken, dan ontstaat er een typische geur. Deze spruitjeslucht wordt veroorzaakt doordat spruitkool tijdens de groei zwavel opneemt uit de grond. Tijdens het koken laten de spruitjes vluchtige zwavelverbindingen los en dat ruikt u!
Vieze luchtjes kunt u trouwens ook voorkomen door een scheutje melk of een stuk ui mee te koken. Of kook de spruitjes maar een paar minuten en verwerk ze daarna in een wokgerecht of hartige taart.

Recepten