© Maus Sturmer

Heb jij dit nu ook of herken je dit? Vaak hoor ik onderweg een gesprek of een losse opmerking die me raakt, lees iets in de krant of zie wat op tv. Op zo’n moment komen woorden, gedachten of een gedichtje naar boven, waar ik niets mee deed of het gewoon weer vergat, omdat er net niets voorhanden was om het op te schrijven. Sinds onze reis naar Santiago werd de gedachte steeds sterker dat ik al die losse gedachten en ingevingen op moest schrijven. Het zijn de dagelijks dingen die gebeuren. Soms schrijf ik ook over dingen die ik in het verleden heb meegemaakt en opgeschreven, omdat ze nog dagelijks gebeuren en nooit veranderen in het leven. Wil je op een artikeltje reageren, wordt dan volger van deze rubriek of schrijf naar maus-sturmer@home.nl. Je kunt je ook aanmelden bij Twitter: @maussturmer. Teksten, verhalen, gedichten, foto’s en andere zaken op dit Blog zijn en hebben allemaal het copyright en eigendomsrecht van Maus Sturmer. Niets hiervan mag gekopieerd en/of gebruikt worden zonder schriftelijke toestemming van haarzelf. Komen er plaatjes en/of artikeltjes van derden in voor, wordt altijd het copyright erbij vermeld. In verband met privacy zijn sommige namen onder pseudoniemen vermeld.

maandag 20 februari 2017

'Poepdokter' Nienke Tode-Gottenbos legt uit wat je zelf kunt doen voor een betere stoelgang.


Drie tips voor een betere stoelgang


Je darmflora heeft niet alleen invloed op je spijsvertering, maar ook op een gezonde huid en een goed werkend immuunsysteem en zelfs je hersenen.

Tip 1

Vervang je broodlunch door een groentelunch. Je darmflora houdt van vezels en we moeten meer vezels eten dan we doen, maar veel mensen denken bij vezels aan volkoren en dat is nou net niet de meest interessante vezel voor je darmen. De vezels in groenten en fruit zijn veel interessanter en dan heb je ook meteen de vitamines en mineralen die je nodig hebt voor je gezondheid.

Tip 2

Kauw goed. Natuurlijk kauwen we allemaal ons eten maar het kan vaak nog net iets beter, ik hoor veel mensen zeggen: ik zie soms wel stukjes van mijn eten in de pot liggen. Dan weet je dat het niet helemaal goed gegaan is. Je darmen hebben geen tanden je darmflora heeft geen tanden en die kan dus alleen maar bij het buitenste laagje van het voedsel komen. Jij moet het voorwerk doen door goed te kauwen.

Tip 3

Poep met een krukje. Om het laatste deel van je darmen heen zit een band die zich aanspant als je staat en als je gaat zitten in een hoek van 90 graden zoals op de wc ontspant die band zich. Maar gedeeltelijk. Dan moet je toch nog de ontlasting er echt doorheen duwen met je spieren en daar kun je last van krijgen in de vorm van aambeien of je hebt het gevoel dat je niet helemaal leeg bent.
Als je de hurkzit nabootst door een krukje onder je voeten te zetten, ontspant die band zich helemaal en raak je veel makkelijker leeg. Dat is niet alleen een stuk prettiger, maar ook veel gezonder voor je darmgezondheid.