© Maus Sturmer

Heb jij dit nu ook of herken je dit? Vaak hoor ik onderweg een gesprek of een losse opmerking die me raakt, lees iets in de krant of zie wat op tv. Op zo’n moment komen woorden, gedachten of een gedichtje naar boven, waar ik niets mee deed of het gewoon weer vergat, omdat er net niets voorhanden was om het op te schrijven. Sinds onze reis naar Santiago werd de gedachte steeds sterker dat ik al die losse gedachten en ingevingen op moest schrijven. Het zijn de dagelijks dingen die gebeuren. Soms schrijf ik ook over dingen die ik in het verleden heb meegemaakt en opgeschreven, omdat ze nog dagelijks gebeuren en nooit veranderen in het leven. Wil je op een artikeltje reageren, wordt dan volger van deze rubriek of schrijf naar maus-sturmer@home.nl. Je kunt je ook aanmelden bij Twitter: @maussturmer. Teksten, verhalen, gedichten, foto’s en andere zaken op dit Blog zijn en hebben allemaal het copyright en eigendomsrecht van Maus Sturmer. Niets hiervan mag gekopieerd en/of gebruikt worden zonder schriftelijke toestemming van haarzelf. Komen er plaatjes en/of artikeltjes van derden in voor, wordt altijd het copyright erbij vermeld. In verband met privacy zijn sommige namen onder pseudoniemen vermeld.

dinsdag 7 februari 2017

Open brief aan Jelle die zo hard vecht voor de SP en waar ik alle respect voor heb, terwijl ik niet weet waarop ik moet stemmen

De SP heel blij zijn met jou, Jelle, je vecht echt voor ze. Ik zal er over nadenken of ik op ze wil stemmen. Ik ben heel eerlijk. Wilders heeft in heel veel dingen gelijk, maar doet soms domme uitspraken die juist nu niet in goede aarde vallen. Bovendien wil en kan hij niet regeren in zijn eentje. Echter het roer moet hier om, dat is zeker. Deze regeringen hebben allemaal ons vertrouwen misbruikt. Onze rechten en zorg afgenomen. Er is in Nederland nog heel weinig vertrouwen in de politiek, zonder uitzondering. De zakkenvullers winnen iedere keer weer. Zorgen prima voor zichzelf en hun vriendjes met geld. Echter de kleine man en de ouderen dragen de lasten die niet meer te dragen zijn. Het geloof in de waarheid en goedheid van de mens is verdwenen. Wantrouwen heeft de eerste plaats ingenomen in ons land, helaas. Het woord liefde en eerlijkheid is bij iedere politicus uit het vaandel verdwenen. Men weigert de armoede te zien en probeert deze alleen maar te vergroten. Ik zie het om me heen. De lol om te leven is verdwenen bij een grote groep Nederlanders, dat is triest. Het aantal zelfmoorden stijgt ieder jaar bij jong en oud. Ik zou ook niet meer willen leven wanneer ik afhankelijk moet worden van mijn kinderen of buren. Men heeft ons onze waardigheid afgenomen. Het enige waar ik voor bid is wanneer mijn tijd is gekomen ik in de nacht in slaap mag vallen om nooit meer wakker te worden. Zo ver is het hier gekomen Jelle. Wij hebben geen waardigheid meer om ons overeind te houden wanneer we oud worden en gebrekkig zijn geworden. Wij worden overgeleverd aan kinderen, die al nauwelijks tijd hebben voor hun eigen gezin, omdat de lasten te groot zijn geworden en beiden moeten werken. De verschillen tussen rijk en arm worden steeds groter. Kinderen uit arme gezinnen kunnen nauwelijks meer studeren, maar moeten wel tot 18 jaar op school blijven. En wat zien ze daar? Rijke kinderen kunnen mee met de scholen naar exotische landen, de arme kinderen moeten thuis blijven en luisteren naar verhalen die ook zij hadden willen meemaken. Het moest verboden worden dat zelfs op de scholen de verschillen zo duidelijk gemaakt worden. Is het gek dat steeds meer jonge kinderen de verkeerde kant opgaan? Hen wordt op de school al duidelijk gemaakt dat zij het niet waard zijn om mooie reizen mee te maken of geen merkkleding dragen. Rijke kinderen hoeven geen dure leningen af te sluiten voor hun studie. Arme kinderen moeten hun leven al beginnen met schulden. En dan wil men ze leren om met geld om te gaan? Hoe kan dat wanneer jouw leven één grote schuld is, terwijl je misschien wilt trouwen en kinderen krijgen? Te triest voor woorden. Sinds de euro in achterkamertjes politiek is ingevoerd is ons land alleen maar slechter geworden, de misdaad toegenomen, terwijl de politie het werk nauwelijks meer aan kan door alle bezuinigen.
Helaas Jelle, ik weet niet meer waar ik voor moet kiezen en in wie ik nog moet geloven. Ik heb bewondering voor jouw steun aan de SP en ik geloof zeker dat zij de minst kwaden zijn, maar aan wie ik mijn stem ga en moet geven staat nog aan de hemel geschreven. Ik kan alleen maar bidden voor wijsheid.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten