© Maus Sturmer

Heb jij dit nu ook of herken je dit? Vaak hoor ik onderweg een gesprek of een losse opmerking die me raakt, lees iets in de krant of zie wat op tv. Op zo’n moment komen woorden, gedachten of een gedichtje naar boven, waar ik niets mee deed of het gewoon weer vergat, omdat er net niets voorhanden was om het op te schrijven. Sinds onze reis naar Santiago werd de gedachte steeds sterker dat ik al die losse gedachten en ingevingen op moest schrijven. Het zijn de dagelijks dingen die gebeuren. Soms schrijf ik ook over dingen die ik in het verleden heb meegemaakt en opgeschreven, omdat ze nog dagelijks gebeuren en nooit veranderen in het leven. Wil je op een artikeltje reageren, wordt dan volger van deze rubriek of schrijf naar maus-sturmer@home.nl. Je kunt je ook aanmelden bij Twitter: @maussturmer. Teksten, verhalen, gedichten, foto’s en andere zaken op dit Blog zijn en hebben allemaal het copyright en eigendomsrecht van Maus Sturmer. Niets hiervan mag gekopieerd en/of gebruikt worden zonder schriftelijke toestemming van haarzelf. Komen er plaatjes en/of artikeltjes van derden in voor, wordt altijd het copyright erbij vermeld. In verband met privacy zijn sommige namen onder pseudoniemen vermeld.

woensdag 11 januari 2017

Afvallen op oudere leeftijd


Afslanken is niet altijd makkelijk, vooral als u uw hele leven al worstelt met uw gewicht. Hierbij een aantal handige tips om toch kilo's kwijt te raken.
U hoort het overal, overgewicht is een groot probleem in alle lagen en leeftijden van de bevolking. Het is niet alleen slecht voor de gezondheid, het kan ook veel invloed hebben op uw zelfvertrouwen en kledingkeuze. Iedereen zal haar eigen redenen hebben om een paar kilo’s kwijt te willen. Afslanken is niet altijd makkelijk, vooral als u uw hele leven al worstelt met overgewicht.
Een veel gehoord probleem is het jojo-effect dat op een hoogtepunt komt na jaren van het uitproberen van verschillende diëten. Deze diëten geven vaak snel resultaat op de korte termijn, maar een hoger gewicht op de lange termijn. Afslanken op de latere leeftijd is moeilijker, omdat het lichaam zichzelf een bepaald “standaardgewicht” aan heeft geleerd. Dit gewicht zal vaak niet overeenkomen met uw eigen streefgewicht en daarom zal dit streefgewicht onmogelijk zijn om te behalen, daarmee een hoop frustraties met zich meebrengend. Daarom deze belangrijke eerste tips:
Tip 1: Zet realistische, korte termijndoelen, zodat u steeds opnieuw een volgende stap kunt maken.
Tip 2: Beloon uzelf ook steeds als er weer een streefdoel is bereikt, dit motiveert en ondersteunt het afslankproces.
Tip 3: Vertel anderen over het afvallen, vrienden, familie, kennissen en buren, zodat zij u ook niet zullen verleiden en zodat zij ondersteuning kunnen bieden in moeilijkere tijden. U bent de BOB, maar dan op voedingsgebied, zeg maar. Een paar hapjes mag, maar niet teveel. 
Tip 4: Probeer een maatje te zoeken om mee te bewegen. Gezonder eten is essentieel, maar hij gaat wel hand in hand met bewegen. Een beweegmaatje zorgt ervoor dat u minder snel afzegt en creëert ook gedeeltelijk gezelligheid, waardoor het makkelijker is om vol te houden.
Tip 5: Kies een sport, die goed bij u past. Houdt u niet van de sportschool, begin er dan ook niet aan, kans is groot dat u het niet volhoudt. Bewegen is ook lekker wandelen, zwemmen of fietsen. Een dagelijkse wandeling van een half uur tot een uur kan al wonderen doen voor uw gezondheid en gewicht.

Gezonde voeding!

Vergeet ieder dieet dat u ooit heb gedaan of gelezen en begin met gezond te eten. Naast dat het goed is voor uw lichaam en het kwalen kan voorkomen, zult u zich energieker voelen en zult u gewicht kwijtraken.
U kunt gewicht kwijtraken door normaal en gezond te eten. Het belangrijkste hierbij is om te onthouden dat u meer energie verbruikt dan dat u tot u neemt. Een paar belangrijke tips om te beginnen met gezond te eten:
Tip 1: Maak eerst kleine veranderingen in uw voedingspatroon. Drink geen suiker meer in de thee of koffie en verban de frisdranken uit uw koelkast.
Tip 2: Eet voortaan alleen maar volkorenproducten. Denk dan aan bruin brood, volkorenpasta en zilvervliesrijst. Deze zorgen naast een goed gevuld gevoel, ook voor positieve effecten op hart- en vaatziektes, cholesterol en de stoelgang.
Tip 3: Drink voldoende water. Water zorgt er niet voor dat u afvalt, echter het zorgt wel voor reiniging van het lichaam en een gevuld gevoel.
Tip 4: Eet als tussendoortje per dag twee stuks fruit. Deze kunt u ook van te voren klaar maken in de vorm van een salade of shake, zodat u deze makkelijk kunt pakken zodra u trek krijgt.
Tip 5: Zorg voor regelmaat in uw voedingspatroon. Eet drie hoofdmaaltijden per dag en een enkel tussendoortje als u trek hebt. Let er wel op dat deze tussendoortjes niet teveel calorieën bevatten.
Trefwoorden: