© Maus Sturmer

Heb jij dit nu ook of herken je dit? Vaak hoor ik onderweg een gesprek of een losse opmerking die me raakt, lees iets in de krant of zie wat op tv. Op zo’n moment komen woorden, gedachten of een gedichtje naar boven, waar ik niets mee deed of het gewoon weer vergat, omdat er net niets voorhanden was om het op te schrijven. Sinds onze reis naar Santiago werd de gedachte steeds sterker dat ik al die losse gedachten en ingevingen op moest schrijven. Het zijn de dagelijks dingen die gebeuren. Soms schrijf ik ook over dingen die ik in het verleden heb meegemaakt en opgeschreven, omdat ze nog dagelijks gebeuren en nooit veranderen in het leven. Wil je op een artikeltje reageren, wordt dan volger van deze rubriek of schrijf naar maus-sturmer@home.nl. Je kunt je ook aanmelden bij Twitter: @maussturmer. Teksten, verhalen, gedichten, foto’s en andere zaken op dit Blog zijn en hebben allemaal het copyright en eigendomsrecht van Maus Sturmer. Niets hiervan mag gekopieerd en/of gebruikt worden zonder schriftelijke toestemming van haarzelf. Komen er plaatjes en/of artikeltjes van derden in voor, wordt altijd het copyright erbij vermeld. In verband met privacy zijn sommige namen onder pseudoniemen vermeld.

donderdag 8 december 2011

2011-12-07 Dagelijkse misstanden in eigen land in het nieuws

Toezichthouders zitten boven de inkomensnorm, kwartje van Kok, ontwikkelingshulp, politie en andere misstanden.

Hoe is het toch mogelijk dat wij het blijven toelaten dat er gespeeld wordt met ons geld. Verwonderlijk hoe geduldig wij Nederlanders toch zijn. Toezichthouders die boven de norm zitten. Niemand die er iets aan verandert. Autobezitters betaalden destijds volgens premier Kok, ooit voor één jaar een kwartje meer bij de benzine, toch zitten we er nog steeds aan vast en niemand die het terugdraait. Rond één miljoen mensen die in Nederland naar de voedselbank moeten, terwijl er miljoenen verspild worden in ontwikkelingslanden, waar een deel van het geld niet terecht komt waar het hoort. En premier Rutten durft te zeggen dat in ons land geen armoede heerst? Geld geven aan landen die in hun huishoudboekje weigeren orde op zaken te stellen is een normale zaak. Maar wanneer stellen wij orde in ons eigen land?

Geloof me, ook ik vind dat wij daar horen te helpen waar nodig is, maar waarom niet eerst in eigen land de misstanden opheffen? Nederlanders geven nog steeds heel veel aan goede doelen. Mijn advies. De voedselbank is zo’n goed doel en ieder van ons die daar geen gebruik van hoeft te maken heeft het beter dan zij die wel een keer per week in de rij moeten staan.

Kijk ook eerst eens wat er met het geld van de goede doelen gebeurd. Wat verdienen de directeuren en hoeveel procent gaat écht naar de goede doelen en/of onderzoeken. Hoe graag geven wij niet aan goede doelen. Ook ik doe hier aan mee, maar als ik vanmorgen lees dat in Japan 22 miljoen van het Tsunami geld wordt besteedt om walvissen te doden, vergaat mij de lust om nog aan enig doel te geven. Ik geef graag wat ik heb te missen, maar dan liever in het klein. Ik geef ook graag aan mensen langs de straat. Natuurlijk wordt er gezegd dat zij dat gebruiken voor drugs en alcohol. Misschien klopt dat voor een deel ook wel. Maar is het aan mij te oordelen waaraan het wordt besteed? Ik voorkom hiermee misschien dat die persoon zich op een andere wijze geld toe eigent om te eten en te slapen.

Wat is er toch mis met veel regeringsleiders die meer aan eigen naam en voordeel denken dan aan het landsbelang? Je staat toch in dienst van de mensheid? Waarom dan niet luisteren naar die mensen waar je wel van verwacht dat ze voor jou kiezen? Voorbeeld: In Groningen werd jaren geleden de tram verwijderd uit het stadsverkeer. Inmiddels rijden de busdiensten tot volle tevredenheid van de bevolking. Toch is er nu een wethouder die vindt dat de tram terug moet komen. Verspilling van miljoenen. Zij krijgt haar zin ten koste van alles. Waarvoor is dit noodzakelijk? Opdat haar naam nog lang zal blijven staan in de analen?  Of volgt er later weer een enquêtecommissie dat gemeentegelden ten onrechte aan dit project zijn besteed? In deze tijd van recessie is dit toch onverantwoord, of ben ik te stom om te begrijpen dat deze tram een noodzaak is? Wie geeft mij antwoord op wat ik niet begrijp.

En dan de politie van Amsterdam die het gisteren weer liet afweten om een hulp Sinterklaas en zwarte Piet te helpen die door een groep Marokkaanse jongeren werden belaagd. Hun auto werd met stenen bekogeld. Gevolg; het echtpaar durft nooit meer als hulp-Sinterklaas en Piet te helpen. Waar moet het heen met onze veiligheid als agenten bang zijn om naar een groep jongeren te komen. Geloof me, ik zou ook bang zijn om met 4 of 6 agenten tegenover een groep buitenlandse jongeren te staan, met het risico om gewond te raken. Maar mocht dit echtpaar in de steek worden gelaten, met het risico dat zij in elkaar worden geslagen? Zeg nu niet dat er geen tijd voor was. De politie is er toch om ons te helpen, al lijkt het daar steeds minder op. Hoe veilig durven we ons nog te voelen op straat en waarom worden dit soort jongelui niet teruggestuurd naar hun eigen land? Mogen zij ongestraft hun gang gaan?
Begrijpt u dit alles wel, ik niet, of ga ik niet meer mee met mijn tijd?

Wilt u reageren? Schrijf een mail en wordt gratis lid.
© Maus Sturmer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten