© Maus Sturmer

Heb jij dit nu ook of herken je dit? Vaak hoor ik onderweg een gesprek of een losse opmerking die me raakt, lees iets in de krant of zie wat op tv. Op zo’n moment komen woorden, gedachten of een gedichtje naar boven, waar ik niets mee deed of het gewoon weer vergat, omdat er net niets voorhanden was om het op te schrijven. Sinds onze reis naar Santiago werd de gedachte steeds sterker dat ik al die losse gedachten en ingevingen op moest schrijven. Het zijn de dagelijks dingen die gebeuren. Soms schrijf ik ook over dingen die ik in het verleden heb meegemaakt en opgeschreven, omdat ze nog dagelijks gebeuren en nooit veranderen in het leven. Wil je op een artikeltje reageren, wordt dan volger van deze rubriek of schrijf naar maus-sturmer@home.nl. Je kunt je ook aanmelden bij Twitter: @maussturmer. Teksten, verhalen, gedichten, foto’s en andere zaken op dit Blog zijn en hebben allemaal het copyright en eigendomsrecht van Maus Sturmer. Niets hiervan mag gekopieerd en/of gebruikt worden zonder schriftelijke toestemming van haarzelf. Komen er plaatjes en/of artikeltjes van derden in voor, wordt altijd het copyright erbij vermeld. In verband met privacy zijn sommige namen onder pseudoniemen vermeld.

zondag 19 februari 2012

Omring je met positieve mensen, negeer de negatieve en wordt gelukkig

Soms lees ik een woord of stukje zin en vanzelf komt er weer een artikeltje naar boven. Vandaag vroeg ik me tijdens een kleine discussie af wat echt diep geluk is? In mijn huwelijk van 33 jaar waren soms negatieve periodes door financiële problemen en 23 jaar ziekte van mijn partner. Echter door onze positieve instelling kwamen we daar altijd weer uit. Ons motto was altijd; als hier een deur sluit, opent zich daar een venster. Ieder huwelijk of relatie kent problemen. Ze hebben met financiën, relatie, kinderen en/of andere zaken te maken. Maar één ding stond bij ons altijd voorop. We konden over alles met elkaar praten en zo de moeilijkheden opruimen die waren ontstaan. Het had met een grote liefde en positieve instelling te maken. Mis je die twee belangrijke zaken tussen twee mensen, dan slijt een relatie en blijft er nog weinig over. Wat is dan nog het raakvlak mag je jezelf afvragen? Ik had eens dat geluk, maar bestaat de mogelijkheid dat geluk nog eens te vinden? Mijn hart zegt ja, maar tot nu toe is dat grote, diepe gevoel van liefde wel geweest, maar ook weer weggeëbt. Toch blijf ik heel positief geloven dat mijn leven anders wordt. Echt geluk heeft niets met geld en goed te maken, maar met een diepe liefde, aandacht voor elkaar, samen over alles mogen praten ook al interesseert het onderwerp de ander minder en vooral ook luisteren. Respect en begrip voor hoe de ander is, voelt en denkt. Is dat eenzijdig, dan verdwijnt een diepe liefde steeds meer naar de oppervlakte. Een plant gaat dood zonder water, zo is het ook in een relatie, het bloedt beetje voor beetje dood als je geen moeite meer doet voor elkaar. Jammer, want elke relatie heeft overlevingskansen, hoe slecht hij op gegeven moment kan zijn. Alleen……., je moet beiden willen en je relatie een kans geven. Bedenk dat, al is er nog maar 10 procent, het kan altijd groeien van 10 naar 80 tot 90 procent. Bereik je samen de 100 procent  dan heb je een lot uit de loterij getrokken. Dan gaat het niet meer om macht, wat in veel huwelijken leidt tot een breuk. Dan gaat het om een echte diepe liefde die geeft, zonder eisen.
© Maus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten