© Maus Sturmer

Heb jij dit nu ook of herken je dit? Vaak hoor ik onderweg een gesprek of een losse opmerking die me raakt, lees iets in de krant of zie wat op tv. Op zo’n moment komen woorden, gedachten of een gedichtje naar boven, waar ik niets mee deed of het gewoon weer vergat, omdat er net niets voorhanden was om het op te schrijven. Sinds onze reis naar Santiago werd de gedachte steeds sterker dat ik al die losse gedachten en ingevingen op moest schrijven. Het zijn de dagelijks dingen die gebeuren. Soms schrijf ik ook over dingen die ik in het verleden heb meegemaakt en opgeschreven, omdat ze nog dagelijks gebeuren en nooit veranderen in het leven. Wil je op een artikeltje reageren, wordt dan volger van deze rubriek of schrijf naar maus-sturmer@home.nl. Je kunt je ook aanmelden bij Twitter: @maussturmer. Teksten, verhalen, gedichten, foto’s en andere zaken op dit Blog zijn en hebben allemaal het copyright en eigendomsrecht van Maus Sturmer. Niets hiervan mag gekopieerd en/of gebruikt worden zonder schriftelijke toestemming van haarzelf. Komen er plaatjes en/of artikeltjes van derden in voor, wordt altijd het copyright erbij vermeld. In verband met privacy zijn sommige namen onder pseudoniemen vermeld.

maandag 21 november 2016

Hoeveel zout krijgt u binen?

Van zout heeft u maar weinig nodig. Toch zit in heel veel producten zoals bijvoorbeeld kant-en-klaarmaaltijden, soepen, pizza's, sauzen en hartige snacks veel zout. Hierdoor krijgen de meeste mensen 'ongemerkt' veel te veel zout binnen. Maar hoe slecht is zout eigenlijk voor u? En is natrium hetzelfde als zout? De waarheid over zout.
Nederlanders eten te veel zout. Uit onderzoek blijkt dat volwassen mannen gemiddeld maar liefst 9,9 gram zout per dag eten en vrouwen 7,5 gram. Toch kan een lichaam ook niet zonder zout. Zout is namelijk nodig voor verschillende processen in het lichaam. Bijvoorbeeld voor het regelen van het vocht, het prikkelen van de zenuwen en het samentrekken van spieren. U heeft dus een minimale hoeveelheid zout per dag nodig.
Maar te veel zout is niet gezond, ongezond zelfs. Door dagelijks een te grote hoeveelheid zout te nuttigen, kunt u een hoge bloeddruk krijgen en wordt de kans op hart- en vaatziekten vergroot. Te veel zout kan ook leiden tot nieraandoeningen, omdat het de nieren belast. Daardoor kunnen ze beschadigen. Wie nierproblemen heeft, kan het beste overleggen met een arts over een natriumbeperkt dieet.
Daarnaast zijn er aanwijzingen dat te zout eten de kans op maagkanker verhoogt. Ook daarom is het van belang niet te grote hoeveelheden zout te nuttigen. Verder kan het eten van te veel zout lijden tot botontkalking. Eet je te veel zout, dan plas je het te veel aan natrium samen met het mineraal calcium uit. Calcium is nodig voor de opbouw en het onderhoud van de botten en gebit. Zolang u voldoende calcium met de voeding binnenkrijgt, is het geen probleem voor botten en gebit, maar wel als u dit niet voldoende eet. Calcium zit vooral in zuivelproducten.

Brood = een kwart

Ook als u zoutloos kookt, krijgt u waarschijnlijk toch nog te veel zout binnen. Drie kwart van het zout dat u dagelijks binnenkrijgt, komt van bewerkte producten zoals brood, kaas, vleeswaren, soepen en snacks. Wist u trouwens dat ruim een kwart van het zout dat u per dag binnenkrijgt afkomstig is uit brood? In één snee brood zit gemiddeld 0,44 gram zout.
Wilt u gaan letten op uw zoutconsumptie? Op de meeste etiketten staat natrium. Nu denken veel mensen dat natrium en zout hetzelfde zijn, maar dat is niet zo. Zout bestaat uit twee delen: natrium en chloride. Samen bepalen ze het gewicht van zout. Zout is 2,5 keer zo zwaar als natrium. 1 gram natrium komt overeen met 2,5 gram zout. Als u op een etiket een natriumgehalte tegenkomt, moet u dit dus met 2,5 vermenigvuldigen om de juiste hoeveelheid zout te berekenen.

Kant-en-klare pizza

Stel dus dat u een kant-en-klare pizza koopt van 500 gram en op het etiket staat dat er 0,5 gram natrium per 100 gram in de pizza zit, dan zit er in de hele pizza 2,5 gram natrium. In totaal zit er in pizza dus al 6,25 gram zout. En dat terwijl de dagelijks aanbevolen hoeveelheid zout voor volwassenen niet meer dan 6 gram zout per dag is. Om niet te veel zout binnen te krijgen, mag u dus de rest van de dag niks anders meer eten.
Bron(nen):