© Maus Sturmer

Heb jij dit nu ook of herken je dit? Vaak hoor ik onderweg een gesprek of een losse opmerking die me raakt, lees iets in de krant of zie wat op tv. Op zo’n moment komen woorden, gedachten of een gedichtje naar boven, waar ik niets mee deed of het gewoon weer vergat, omdat er net niets voorhanden was om het op te schrijven. Sinds onze reis naar Santiago werd de gedachte steeds sterker dat ik al die losse gedachten en ingevingen op moest schrijven. Het zijn de dagelijks dingen die gebeuren. Soms schrijf ik ook over dingen die ik in het verleden heb meegemaakt en opgeschreven, omdat ze nog dagelijks gebeuren en nooit veranderen in het leven. Wil je op een artikeltje reageren, wordt dan volger van deze rubriek of schrijf naar maus-sturmer@home.nl. Je kunt je ook aanmelden bij Twitter: @maussturmer. Teksten, verhalen, gedichten, foto’s en andere zaken op dit Blog zijn en hebben allemaal het copyright en eigendomsrecht van Maus Sturmer. Niets hiervan mag gekopieerd en/of gebruikt worden zonder schriftelijke toestemming van haarzelf. Komen er plaatjes en/of artikeltjes van derden in voor, wordt altijd het copyright erbij vermeld. In verband met privacy zijn sommige namen onder pseudoniemen vermeld.

zondag 23 december 2012

Een hart heeft vele kamertjes. Het is Kerst en Nieuwjaar. Kan er nog een klein kamertje bij voor degene die u heeft vergeten?

Heeft u ook al ontdekt dat uw hart vele kamertjes heeft, groot of klein, waarin mensen een plekje hebben verkregen? Bij de een zijn het meer kamertjes, omdat ze makkelijker liefhebben en/of vergeven. Ruimhartiger denken misschien?. Bij de ander zijn de kamertjes wat kleiner, half geopend, of zelfs beperkter tot helemaal gesloten. Misschien omdat ze sneller boos zijn, minder kunnen vergeven dan anderen, fouten maken of om tientallen andere redenen. Soms verheffen ze zichzelf boven anderen, waardoor hun kamertjes helemaal geen open deuren en ruimtes krijgen in hun hart. De eigendunkkamer is dan zo groot dat er geen plek is voor anderen. Gelukkig is dat een kleine minderheid.

De meesten van ons stellen graag hun kamertjes beschikbaar aan anderen. Nu met de feestdagen in zicht kan er misschien nog een klein kamertje van indeling veranderen. Was de deur misschien gesloten of op een kiertje na dicht, probeer het eens wat verder open te zetten. Wie weet wat voor verrassingen er in dat kamertje terecht komen. Elk kamertje wat open gaat geeft weer ruimte voor nieuwe dingen. En is het nog niet helemaal leeg en opgeruimd voor iets nieuws. Maak het schoon, hang er een lichtje in en zet te deur wijd open met het bordje welkom. Wie weet wat allemaal weer jouw hart binnenkomt.

Denk je dat ik geschift ben? Nee hoor, ik zet alleen een paar van mijn kamertjes open om je te ontvangen als een vriend of vriendin, die begrijpt wat de bedoeling is van dit verhaal.

Ik wens jullie allemaal hele fijne kerstdagen met heel veel liefde gezondheid en geluk en vooral veel open kamertjes om iedereen in te ontvangen. Vooral Hem die ons de wereld heeft gegeven. Het licht, de zon, de maan en de sterren en de aarde die ons voed.  De storm, de wind en de regen die zorgen dat straks in het voorjaar weer alles in groei en bloei komt te staan.

Wees dankbaar voor alles wat we wél hebben en kijk niet om naar anderen voor wat we niet bezitten. Wat in jou zit en in mij, de liefde voor jezelf en anderen, dat maakt dat jouw hart al die kamertjes heeft bezet met familie en vrienden. Maak vooral één kamertje vrij voor ‘Hem’ die ons zo graag wil leiden  naar een goed leven. Alleen we mogen dan wel eerst leren luisteren en kamerdeurtjes opzetten om ‘Hem binnen te laten, om naar ‘Hem’ te kunnen luisteren. Maus

1 opmerking:

  1. Goede morgen Maus,
    dank je wel
    superlief van je
    Ik ben wel even heel stil geweest met je verhaal en ik heb genoten
    nogmaals dank je wel
    Maus geniet van deze kerstdagen
    en besef dat ik blij ben dat ik de kans gekregen heb om “jou” tegen te komen en te leren kennen
    Fijne kerstmis
    Leentje

    BeantwoordenVerwijderen