© Maus Sturmer

Heb jij dit nu ook of herken je dit? Vaak hoor ik onderweg een gesprek of een losse opmerking die me raakt, lees iets in de krant of zie wat op tv. Op zo’n moment komen woorden, gedachten of een gedichtje naar boven, waar ik niets mee deed of het gewoon weer vergat, omdat er net niets voorhanden was om het op te schrijven. Sinds onze reis naar Santiago werd de gedachte steeds sterker dat ik al die losse gedachten en ingevingen op moest schrijven. Het zijn de dagelijks dingen die gebeuren. Soms schrijf ik ook over dingen die ik in het verleden heb meegemaakt en opgeschreven, omdat ze nog dagelijks gebeuren en nooit veranderen in het leven. Wil je op een artikeltje reageren, wordt dan volger van deze rubriek of schrijf naar maus-sturmer@home.nl. Je kunt je ook aanmelden bij Twitter: @maussturmer. Teksten, verhalen, gedichten, foto’s en andere zaken op dit Blog zijn en hebben allemaal het copyright en eigendomsrecht van Maus Sturmer. Niets hiervan mag gekopieerd en/of gebruikt worden zonder schriftelijke toestemming van haarzelf. Komen er plaatjes en/of artikeltjes van derden in voor, wordt altijd het copyright erbij vermeld. In verband met privacy zijn sommige namen onder pseudoniemen vermeld.

vrijdag 3 maart 2017

Dit is niet (meer) aftrekbaar


Sommige kosten waren vroeger aftrekbaar, maar zijn dat voor de aangifte 2016 niet meer. Er zijn ook kosten waarvan soms wordt gedacht dat ze aftrekbaar zijn, terwijl ze dat in werkelijkheid nooit zijn geweest. Hier enkele kostenposten die niet aftrekbaar zijn.

Eigen woning

Betaalde premies voor een ­(bank)spaar- of beleggingshypotheek zijn nooit aftrekbaar. Met deze premies spaar of beleg je voor de aflossing van je hypotheek. Je hebt wel op een andere manier belastingvoordeel: omdat het opgebouwde saldo in box 1 valt, betaal je er geen vermogensrendementsheffing over.
Ook de volgende kosten zijn niet aftrekbaar:
● Notariskosten voor de koopakte
● Makelaarskosten voor de aan- of verkoop
● Overdrachtsbelasting
● Afkoopkosten van erfpacht
● Kosten van een verbouwing of groot onderhoud; deze kosten zijn soms aftrekbaar als het een rijksmonument betreft
● Aflossing op je hypotheek

Zorgkosten

Alleen zorgkosten die de zorgverzekeraar niet of slechts gedeeltelijk vergoedt, zijn aftrekbaar. Welke zorgkosten dat zijn, kan elk jaar veranderen. Op de website van de Belastingdienst staat een uitgebreid overzicht van de kosten die wel, gedeeltelijk en niet aftrekbaar zijn.  
Onder meer deze kosten zijn niet aftrekbaar:
● Premie van de ziektekosten­verzekering
● Eigen risico van de ziektekostenverzekering
● Bijdrage zorgverzekeringswet (Zvw-premie)
● Eigen bijdrage voor langdurige zorg (CAK-premie)
● Rollator, rolstoel, scootmobiel, looprek
● Aanpassingen op medisch ­voorschrift van je huis

Belastingschuld

In principe zijn schulden die geen hypotheek zijn aftrekbaar van het vermogen in box 3. Hierop is een uitzondering: een eventuele belastingschuld is niet aftrekbaar. Ook hierop is weer een uitzondering: een schuld voor de erfbelasting is wel aftrekbaar in box 3.

Lijfrentepremie

Veel mensen hebben nog polissen uit de jaren 80 of 90 lopen waarbij ze elk jaar een bepaalde premie betalen. Tot begin deze eeuw kon iedereen standaard een bepaald bedrag aan lijfrentepremie aftrekken. Maar die premie is tegenwoordig alleen nog aftrekbaar voor mensen met een pensioengat. Of dat het geval is, kun je berekenen met de zogeheten jaarruimte. Wie via een werkgever al pensioen opbouwt, kan de lijfrentepremie waarschijnlijk niet of slechts gedeeltelijk aftrekken. Op de website van de Belastingdienst, van veel banken en van www.berekenhet.nl staat een tool waarmee je kunt berekenen in hoeverre je de lijfrentepremie nog kunt aftrekken. Zoek op ‘jaarruimte’.

1 opmerking:

  1. Hallo allemaal, ik ben super enthousiast vandaag. Ik zag opmerkingen van mensen die al een lening van LAPO MICRO FINANCE hadden ontvangen en toen besloot ik me aan te melden op basis van hun aanbevelingen en slechts enkele uren geleden bevestigde ik een totaalbedrag van eur 50.000 euro dat ik op mijn eigen bankrekening had aangevraagd. Dit is echt geweldig nieuws en ik adviseer iedereen die een echte lening nodig heeft om een aanvraag in te dienen via hun e-mail: lapofunding960@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen