© Maus Sturmer

Heb jij dit nu ook of herken je dit? Vaak hoor ik onderweg een gesprek of een losse opmerking die me raakt, lees iets in de krant of zie wat op tv. Op zo’n moment komen woorden, gedachten of een gedichtje naar boven, waar ik niets mee deed of het gewoon weer vergat, omdat er net niets voorhanden was om het op te schrijven. Sinds onze reis naar Santiago werd de gedachte steeds sterker dat ik al die losse gedachten en ingevingen op moest schrijven. Het zijn de dagelijks dingen die gebeuren. Soms schrijf ik ook over dingen die ik in het verleden heb meegemaakt en opgeschreven, omdat ze nog dagelijks gebeuren en nooit veranderen in het leven. Wil je op een artikeltje reageren, wordt dan volger van deze rubriek of schrijf naar maus-sturmer@home.nl. Je kunt je ook aanmelden bij Twitter: @maussturmer. Teksten, verhalen, gedichten, foto’s en andere zaken op dit Blog zijn en hebben allemaal het copyright en eigendomsrecht van Maus Sturmer. Niets hiervan mag gekopieerd en/of gebruikt worden zonder schriftelijke toestemming van haarzelf. Komen er plaatjes en/of artikeltjes van derden in voor, wordt altijd het copyright erbij vermeld. In verband met privacy zijn sommige namen onder pseudoniemen vermeld.

donderdag 26 april 2012

Een woord kan in liefde worden gezegd of snijdend als een mes

Hoeveel mensen zijn er niet die, nadat ze iemand met hun verwijten en beschuldigingen hebben vernietigd, zeer ingenomen blijken met zichzelf en zich rechtvaardigen door te zeggen: ‘Maar ik zei dat voor zijn/haar eigen bestwil. Hij/zij moest dat horen. Ik ben alleen maar eerlijk geweest.’ In feite hadden vooral zij de behoefte om hun irritatie en hun ontevredenheid te uiten, en gebruiken ze andermans bestwil en de eerlijkheid als voorwendsel. Het kan
verhelderen, helpen, bevrijden, maar ook onderwerpen, kwetsen, slachten. Waarom tonen sommigen zich alleen onder invloed van woede zogenaamd eerlijk? Laten zij zichzelf eens een beetje onderzoeken! Ook al kunnen ze alle goede redenen aandragen die ze willen: zolang de drijfveer niet echt onzelfzuchtig, spiritueel is, zullen de mensen met hun woorden nooit een heilzaam effect op de anderen kunnen uitoefenen."  Omraam Mikhaël Aïvanhov


Deze dagelijkse gedachte kreeg ik afgelopen week toegestuurd en ik moet daar steeds aan denken als ik weer de fout ben ingegaan. Als mijn ex aan anderen vertelt hoeveel hij van mij houdt, ook nog zegt dat wij bij elkaar horen, maar tegelijkertijd tijdens onze relatie daar nooit een samen van wilde maken, word ik boos. Wat een onzin kraam je uit, denk ik dan. Had mij maar bewezen dat wij bij elkaar hoorden, dan was ik nooit bij je weggegaan. Liefde van mijn kant was er genoeg, maar eenzijdige liefde gaat dood en wil niet meer verder.

In plaats van het bij de ander te laten word ik boos en schrijf een mail dat hij moet stoppen met dit rond te bazuinen. Waarom doet hij dat eigenlijk? Had het mij laten voelen en weten vanuit je ziel in plaats van deze woorden achteraf rond te strooien, denk ik bij mezelf. Het zijn dooie woorden zonder inhoud. Is het om de slachtofferrol te kunnen spelen? Of is het omdat ik al jaren heb gezegd dat ik bij hem weg zou gaan? Hij beslist niet geloofde dat dit nog eens zou gebeuren? Ik wist dat ik het pas kon doen als ik hem echt los kon laten. Vragen roept het zeker op en antwoorden zal ik nooit ontvangen. Ik ben een impulsieve vrouw, maar deze mail van gisteren had in dit geval de hele dag gelegen en is tientallen keren overgelezen. Wel of niet versturen streden door mijn ziel. Ik wilde hem niet versturen om de ander te kwetsen, maar omdat ik mezelf gekwetst voelde. Wij hadden het zo mooi kunnen hebben samen. Het gekke is dat iedereen die ons kent, denkt dat het weer in orde komt, behalve ikzelf. Ik wil  iemand die voor sámen durft te gaan. De meeste mannen willen geen sámen meer, net als mijn ex. Mijn vraag is alleen waarom? Wat is er mis met een tweede vrouw? Die kan jou toch weer nieuwe wegen en plezier bieden, of zie ik het verkeerd?

Het zit allemaal in onszelf, liefde en boosheid, macht en kracht, recht en onrecht. Het is een tweesnijdend zwaard. Twee kanten in elk van ons aanwezig en ieder mens moet leren hiermee om te gaan. Boosheid op de ander betekent een vorm van machteloosheid. Je niet kunnen uiten, rechtvaardigen of verdedigen tegen onrecht. Je weet je geen raad met beschuldigingen en/of verwijten. Terecht of onterecht doet eigenlijk niet ter zake. We doen er allemaal aan mee, ook al willen we dat soms niet Vooral moeilijk is het als snijdende woorden van de ander door je ziel gaan, wél of niet terecht zijn. Had dat niet op een andere manier gezegd kunnen worden of duidelijk gemaakt? In liefdevolle woorden? Natuurlijk had dat gekund. Boosheid, beschuldigingen en verwijten komen vanuit macht. “Ik heb gelijk” en dat zal je weten ook. In “Liefde” denken is veel moeilijker dan in boosheid denken.

Dagelijks leer ik weer als ik fouten heb gemaakt en achteraf denk dat het ook anders gezegd had kunnen worden. Iedere avond voor het slapen gaan schrijf ik mijn dagelijkse pretjes, verdrietjes, leuke en minder leuke dingen op. Vul trouw mijn vier zinnetjes in of ik het goed of niet goed heb gedaan. Had het beter of anders gekund? Als je hier pas mee begint, neem je het niet zo serieus. Maar als je iedere avond doet, zoals ik, moet je wel eerlijk naar jezelf blijven. Natuurlijk moest ik gisteravond weer invullen dat ik een boze mail had gestuurd. Maar vandaag kan ik zeggen, ‘ik heb woorden met humor gestuurd, zonder boosheid en met een beetje innerlijk plezier.’ Ik kon zeggen wat me dwars zat, zonder te kwetsen. Alleen maar de woorden; ‘er is geen samen of bij elkaar horen meer, daar heb je zelf voor gekozen, hoewel ik anders wilde.’

Liefde, een groot woord, met nog grotere inhoud. Het komt vanuit je ziel, als het echt is. Zit het alleen maar aan de oppervlakte, gedijd het niet. Het komt nooit tot uitdrukking. Liefde, bestaat niet alleen uit elkaars hand vast willen houden of die arm om je schouder, al is dat nog zo onontbeerlijk. Liefde komt al tot uitdrukking in een woord of gebaar. Echte “Liefde” zit in al je poriën, ledematen, botten en cellen Je hele lichaam is ervan doortrokken. Een oogopslag of knipoog. Samen oplossingen zoeken in moeilijke ogenblikken. Luisteren naar elkaar. Weten zonder woorden. Er zijn als de ander je nodig heeft, zonder woorden te verspillen als; ‘wil je dat ik kom’. Er zijn bij ziekte, zonder dat de ander het moet vragen.

“Liefde” een woord met diepgang en inhoud. Samen oud willen worden. Alleen als je dit alles waar kunt maken kun je zeggen:
Wij horen voor altijd bij elkaar.
Wij zijn samen één in liefde en gebaar
Tot de dood ons scheidt

Respects via Hyves:
Thea respecteert je!

2 opmerkingen:

  1. Hallo Lieve Maus
    Ga zo door.Je helpt er je zelf maar ook anderen mensen mee,zoals mij.Ben wakker geworden na vele jaren, met veel verdriet,de pijn die mij elke keer aangedaan is geworden is veel zwaarder.Als je door je bloedeigen kind steeds weer dingen gezegt en geschreven worden ,die zo oneerlijk zijn.Zij ziet alles van haar kant.Maar ik denk dat ze ziek is wat deze dingen aan gaat.Zo iets doe je niet met een moeder die er altijd voor je was.Steeds de wetten voor laten schrijven,denk voor haar onwetend.Heb eens mijn menig durven te uiten op een hele voorzichtige manier en niet eens wat ons aan ging,op haar werk en totaal niets voorstelde..Dit had ik nooit mogen doen,de bom is een dag later gebarsten wat er daarna allemaal gebeurd is kan niet onder woorden brengen.
    Heb toch weer toe gegeven na de vreselijke mail die ik maanden geleden gekregen had door haar te feliciteren op haar verjaardag.Ze klonk blij ik was gelukkig en blij,we zouden weer contakt houden.Ze was er klaar mee.Maar nooit is er ook maar iets uitgesproken na onze vele ruzies.Dan komt de klap op de vuurpijl.Ben geholpen,had een ingreep,was allemaal niet zo gegaan als het hoorde.Schrijf het naar haar.Komt er later, toen in mijn verhaaltje verteld had,een berichtje terug wat niet voor mij bestemd was,maar voor haar partner..De grootste schok ...en heb er al heel veel gehad..van mijn leven.Ze schreef naar haar partner wat ik naar haar geschreven had,maar moeite had met mij te geloven,met andere woorden ik had gelogen .Waarom!!!Mijn vertrouwen is nu helemaal weg nu ik weet hoe mijn dochter over mij denkt,jammer,triest en zeer verdrietig.Dit verdien ik absoluut niet.Ze heeft meteen geschreven sorry,dat het niet voor mij bedoelt was.Wat moet ik hier mee.Later na een gesprek met iemand kreeg ik nog een kaartje met sorry.Maar ik weet niet wat er met mij gebeurd is,kan het niet accepteren na al die ,vernederingen,kleineren en wat nog meer wat ze mij aan gedaan heeft.Er zit een en al wrok in dat kind,volwassen dochter met 2 schatten van kinderen.Maar helaas weet zij iedereen te manuleren,dat ik de persoon ben die verkeerd is.
    Blij dit even na veel onrust van mij af te hebben mogen schrijven.Heb mij dit nooit kunnen voorstellen als ik het wel eens hoorde :Heb afstand van mijn dochter of zoon gedaan:....Was een onbegrijpelijk iets voor mij.Maar nu weet ik dat dit soms het enige is om te doen,als je zelf nog iets van je leven wilt maken.
    Wens iedereen een heel mooi gelukkig lang weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo anoniem. Ik beleef iets dergelijks met mijn zoon, maar heb dat wel bij hem gelaten en afstand gedaan op een goede manier, waardoor ik er geen pijn meer van heb. Het is goed dat je het zo, via mijn blog van je afschrijft. Niet alleen voor jou, maar ook voor anderen, die in hetzelfde schuitje zitten. Kinderen denken veelal alleen aan zichzelf en oordelen vaak zonder de echte waarheid te kennen. Het is net alsof wij ons als ouder moeten verantwoorden voor wie we zijn. Vroeg of laat ontdekken ze ook onze goede kanten. Misschien maken wij dat wel of niet mee, ik weet het niet en laat het erbij, zodat het geen pijn meer kan doen.
    Niet meer aan meedoen meisje, denk eerst nu eens aan jezelf en probeer haar in een kamertje in je hart te zetten, zonder dat je daar nog verdriet van hebt. Het helpt echt.

    Veel liefs en een fijn weekend,
    Maus

    BeantwoordenVerwijderen