© Maus Sturmer

Heb jij dit nu ook of herken je dit? Vaak hoor ik onderweg een gesprek of een losse opmerking die me raakt, lees iets in de krant of zie wat op tv. Op zo’n moment komen woorden, gedachten of een gedichtje naar boven, waar ik niets mee deed of het gewoon weer vergat, omdat er net niets voorhanden was om het op te schrijven. Sinds onze reis naar Santiago werd de gedachte steeds sterker dat ik al die losse gedachten en ingevingen op moest schrijven. Het zijn de dagelijks dingen die gebeuren. Soms schrijf ik ook over dingen die ik in het verleden heb meegemaakt en opgeschreven, omdat ze nog dagelijks gebeuren en nooit veranderen in het leven. Wil je op een artikeltje reageren, wordt dan volger van deze rubriek of schrijf naar maus-sturmer@home.nl. Je kunt je ook aanmelden bij Twitter: @maussturmer. Teksten, verhalen, gedichten, foto’s en andere zaken op dit Blog zijn en hebben allemaal het copyright en eigendomsrecht van Maus Sturmer. Niets hiervan mag gekopieerd en/of gebruikt worden zonder schriftelijke toestemming van haarzelf. Komen er plaatjes en/of artikeltjes van derden in voor, wordt altijd het copyright erbij vermeld. In verband met privacy zijn sommige namen onder pseudoniemen vermeld.

donderdag 1 maart 2012

2012 Het jaar van opstanding, kiezen voor vrijheid en liefde

2012 Is het jaar van opstand tegen heersers. Daardoor is het in de wereld, waar heersers het nog voor het zeggen hebben, overal oorlog. Men neemt het niet meer. Vrijheid van meningsuiting, vrijheid om te mogen zijn wie je bent. Vrijheid om gehoord te mogen worden en acceptatie van wie je bent.

2012 Is het jaar van de opstanding voor de vrije meningsuiting en samenwerking. Houden van elkaar zonder eisen en voorwaarden. Luisteren naar de wensen van de ander. Dit gebeurt niet alleen in het groot, maar ook in het klein. Dit jaar zullen vele scheidingen volgen van mensen die te lang onder het juk van de ander hebben geleden en zich nu vrij durven maken. Wat in het groot in de wereld gebeurt, zal dit jaar ook in veel gezinnen gaan gebeuren, waar onderdrukking, macht of andere negatieve invloeden jarenlang van kracht zijn geweest. Vooral bij mensen waarvan men het juist niet verwacht. Waar geen vrijheid van meningsuiting heerst en de mond wordt gesnoerd. Waar het eenrichtingsverkeer is en alleen enkele kleine dingen nog maar binden.

Waar weinig of geen liefde is, maar strijd is om de macht. Pas als men zich vrij heeft gemaakt van deze diepe angst en eenzaamheid, die men jarenlang heeft ondergaan in een relatie, zal men zich vrij voelen en gaan zien wat goed of slecht was.

Dat houdt niet in dat er van geen fouten zijn gemaakt door de ander in een relatie, integendeel. Ruzie maak je met twee. Er is er altijd één die uitlokt en de ander gaat er op in. Zo werken ruzies. Ieder weet in zijn of haar relatie wie de uitlokker is. “Nee” zeggen tegen alles is al uitlokken van ruzie. Niemand wenst langer met ruzies te leven en in vrede schijnen veel mensen niet samen te kunnen zijn, omdat macht en angst bij de heerser de overhand heeft.

Angst heerst in veel relaties. Angst om voor vrijheid te kiezen. Angst om alleen te blijven, angst om de donkere boze wereld in je eentje tegemoet te lopen. Maar angst is de grootste negatieve invloed die jezelf kunt geven. Gooi weg die angst. Kijk frank en vrij de wereld in als je keuzes wilt maken. Er is altijd iemand naast je die van je houd. Dat is het grootste geschenk van vrije keuze.

Ik heb in mijn leven twee wijze leermeesters gehad. De eerste liet me dagelijks voelen, horen en zien wat een diepe liefde voor elkaar betekent. Ik mis het nog dagelijks, ondanks de grootste armoede die wij leden, zijn oorlogstrauma's van het Jappenkamp en zijn lange ziekbed.

De tweede leerde mij met geld omgaan, maar ook hoe negativiteit en angst je leven beïnvloeden. Hij leerde mij voor mezelf kiezen, juist door zijn keuzes waar ik niet achter kan staan. Is hij daardoor een slechter mens? Nee, gewoon anders met andere normen. Ook dan ben je op jouw manier een wijze meester. Misschien heeft hij zich ooit voor zijn geboorte ten dienste gesteld aan het Universum, om mij te leren kiezen voor mezelf, al gaat zoiets altijd met verdriet gepaard.

De vraag wat is belangrijker geld of liefde, is voor mij de laatste. Geld is fijn om te hebben om er leuke dingen mee te doen, maar Liefde is iets dat krijg je als geschenk. Ieder mens heeft goed en slecht in zich. Ieder mens heeft kwaliteiten, het is alleen; wat heeft de overhand. Maakt het hem tot een slechter mens omdat geld boven liefde gaat? Nee zeggen tegen zijn partner, is dat voor hem makkelijker dan iets doen wat de ander plezier doet? Misschien is het juist zijn angst om te verliezen, wat hij in werkelijkheid nooit heeft bezeten. Geld is stoffelijk, liefde is veel moeilijker geven als je het op dat niveau niet kunt voelen. Het is maar waar je voor kiest in je leven. Mijn keuze weet ik al. U ook? 

2012 Is het jaar van keuzes;
Vrijheid of onderdrukking
Positief denken of in angst blijven leven
Vrijheid van meningsuiting
Vrijheid van voelen en kiezen wat goed is voor jou.
Ik weet wat ik kies, jij ook?

© Maus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten