© Maus Sturmer

Heb jij dit nu ook of herken je dit? Vaak hoor ik onderweg een gesprek of een losse opmerking die me raakt, lees iets in de krant of zie wat op tv. Op zo’n moment komen woorden, gedachten of een gedichtje naar boven, waar ik niets mee deed of het gewoon weer vergat, omdat er net niets voorhanden was om het op te schrijven. Sinds onze reis naar Santiago werd de gedachte steeds sterker dat ik al die losse gedachten en ingevingen op moest schrijven. Het zijn de dagelijks dingen die gebeuren. Soms schrijf ik ook over dingen die ik in het verleden heb meegemaakt en opgeschreven, omdat ze nog dagelijks gebeuren en nooit veranderen in het leven. Wil je op een artikeltje reageren, wordt dan volger van deze rubriek of schrijf naar maus-sturmer@home.nl. Je kunt je ook aanmelden bij Twitter: @maussturmer. Teksten, verhalen, gedichten, foto’s en andere zaken op dit Blog zijn en hebben allemaal het copyright en eigendomsrecht van Maus Sturmer. Niets hiervan mag gekopieerd en/of gebruikt worden zonder schriftelijke toestemming van haarzelf. Komen er plaatjes en/of artikeltjes van derden in voor, wordt altijd het copyright erbij vermeld. In verband met privacy zijn sommige namen onder pseudoniemen vermeld.

zaterdag 31 maart 2012

Krijgt u ook allemaal mails die geluk brengen? Van Engeltjes en Boeddha’s?


Dagelijks krijg ik mails toegestuurd met de woorden: ‘stuur ze door, zij brengen u geluk’.
Sommigen zelfs met een tijdstip erbij, wanneer dat geluk zal plaatsvinden. Anderen echter met een bedreiging er in. ‘Wanneer deze mail niet wordt doorgestuurd zal ongeluk u achtervolgen’. Vooral dit laatste vind ik een zeer kwalijke zaak. Je bedreigd mensen, omdat ze geen tijd of zin hebben dergelijke mails door te sturen. Uit angst voor die bedreiging worden de mails wel doorgestuurd, zodat er een heel angstcircuit ontstaat. Het klinkt gek, maar een bedreiging heeft een veel grotere invloed op mensen dan men zelf beseft. Ongemerkt blijf je er aan denken. Op het geluksbrengende tijdstip wordt minder gelet. Gebeurt er toevallig iets op of rond een dergelijk tijdstip wat leuk is, dan geloven we dat de mail echte positieve invloed heeft gehad. Erger is het wanneer het met ongeluk heeft te maken wat je is toegewenst, welk net rond zo’n tijdstip gebeurd. Zouden de makers er niet bij nadenken hoe groot hun invloed is bij het sturen van een dergelijke bedreiging. Ik vind het een kleine misdaad, of zie ik het verkeerd?

Zelf ben ik in de loop der jaren op het gebied van mails ontvangen heel kritisch geworden. Ik heb een lijst met vaste vrienden waarvan ik de mails durf te openen. Mails gestuurd door onbekende adressen, lees ik soms door, maar open ik zeker geen bijlage van. Dan heb je mails van onbekende buitenlandse afkomst of namen. Zelfs huwelijksaanzoeken van vrouwen zitten erbij, ik wist niet eens dat ik lesbisch was! Daarbij vraag ik me af hoe komen ze aan mijn mailadres. Via mijn websites misschien? Kan zijn, maar dan ziet men toch dat ik een vrouw ben, of is mijn  foto op de site niet duidelijk genoeg? Ik gooi ze direct in de prullenbak, zijnde ongewenste mail en blokkeer de afzenders onmiddellijk.

Mails kunnen ook allerlei virussen bevatten, waar we niet gediend van zijn. Daarnaast natuurlijk de zogenaamde mails van uw bank. Grappig, ik krijg ze zelfs van banken waar ik niets mee heb. Toch blokkeren zij mijn bankrekening als ik de mail niet open en mijn gegevens niet doorgeef. Levensgevaarlijk natuurlijk. Mijn echte bank zal geen mail sturen, maar alles persoonlijk per post bij me thuis bezorgen.

Wanneer je pas in het computergebeuren thuis komt, weet je al die valkuilen nog niet en velen denken dat dit allemaal normaal is. Het heeft vele angsten, onwetendheid en vooral jaren gekost, voor ik dit alles doorhad. En zelfs nu, na 27 jaar computerervaring stink ik er af en toe nog wel eens in. Herkent u zichzelf hierin, laat het weten. Het geeft anderen weer moed om door te gaan. Stuur een mail naar maus-sturmer@home.nl. Laat ook uw valkuilen weten op computergebeid, zo helpen we elkaar en vooral de nieuwelingen die er nog dagelijks bijkomen in ons ook leuke computerwereldje. Uw artikel of reactie wordt erbij geplaatst met initialen, naam, of zelfs zonder naam, net zo u wilt. Fijn weekeinde allemaal.

Reacties:
gelukkig heb ik dat niet net als stem op mij
ik mijd dan gewoon mensen
vind ik gewoon geen wijze mensen
onvoorwaardelijke liefde en resultaat krijg je vanzelf is MIJN mening
gelukkig mag ieder zelf zijn mening hebben en doen wat hij/zij gewoon wil/kan doen, Hannie (zie Hyves)

Beste Maus, vorige week heb ik een avond gehad over gnostiek, daarbij is het ook noodzakelijk om je zelf te leren kennen, misschien iets voor jou. groeten J.H. PS ik lees je berichtejes aan mij altijd , ook al antwoord ik niet steeds. dus je stuurt het niet voor niets !

1 opmerking:

  1. Hallo Maus,



    Ja, ik herken dit allemaal heel goed.

    Als je eens in een dipje zit en je krijgt een mail, die je geluk belooft, dan stuur je hem graag door. Dan je wil je graag geloven, dat je iets goeds zal gebeuren.

    En wat die dreigementen betreft, ja, daar ben ik ook heel gevoelig voor. Ook tegen beter weten in natuurlijk. Toch stuur je de mail door en dan heb je weer een slecht geweten, dat je dat een ander ook aandoet.

    Die mails van banken, waar ik geen binding mee heb, die krijg ik ook vaak, te vaak. En net zo vaak verwijder ik ze onmiddellijk, zonder te openen natuurlijk.



    De adressen om ons die ongewenste bankmails te kunnen sturen, krijgen die lui volgens mij van die eerder genoemde mailtjes, die wij doorsturen. Je hebt gelijk, laten wij er mee stoppen.Zouden de mailtjes, die je doorstuurt om een kaarsje voor slachtoffers van kanker brandend te houden of vriendschapsmailtjes, die je met veel liefde doorstuurt hier ook bij horen?

    In ieder geval heb je gelijk, als je schrijft, dat je niet voorzichtig genoeg kunt zijn met het openen mail van totaal onbekenden of banken. DICHT LATEN EN WEGGOOIEN.
    Groetjes van Agnes

    BeantwoordenVerwijderen