© Maus Sturmer

Heb jij dit nu ook of herken je dit? Vaak hoor ik onderweg een gesprek of een losse opmerking die me raakt, lees iets in de krant of zie wat op tv. Op zo’n moment komen woorden, gedachten of een gedichtje naar boven, waar ik niets mee deed of het gewoon weer vergat, omdat er net niets voorhanden was om het op te schrijven. Sinds onze reis naar Santiago werd de gedachte steeds sterker dat ik al die losse gedachten en ingevingen op moest schrijven. Het zijn de dagelijks dingen die gebeuren. Soms schrijf ik ook over dingen die ik in het verleden heb meegemaakt en opgeschreven, omdat ze nog dagelijks gebeuren en nooit veranderen in het leven. Wil je op een artikeltje reageren, wordt dan volger van deze rubriek of schrijf naar maus-sturmer@home.nl. Je kunt je ook aanmelden bij Twitter: @maussturmer. Teksten, verhalen, gedichten, foto’s en andere zaken op dit Blog zijn en hebben allemaal het copyright en eigendomsrecht van Maus Sturmer. Niets hiervan mag gekopieerd en/of gebruikt worden zonder schriftelijke toestemming van haarzelf. Komen er plaatjes en/of artikeltjes van derden in voor, wordt altijd het copyright erbij vermeld. In verband met privacy zijn sommige namen onder pseudoniemen vermeld.

donderdag 22 maart 2012

Verspillingen van het Kabinet, de Kamers, gemeenten etc. En wij de broekriem maar aan blijven halen

Miljarden worden er per jaar verspild door besluiten ter eer en roem van de voorsteller(ster) in ministerraden, kabinetten, gemeenteraden etc. Besluiten die zonder na te denken over de verre  toekomst, ook nog werden uitgevoerd. Dat is niet alleen van dit kabinet, maar al begonnen bij het kabinet den Uyl. Het kon allemaal niet op. Het geld stroomde met bakken er uit, maar kwam met mondjesmaat binnen. En net als bij de kleine mens was geld lenen geen probleem. Het kon en kan nog steeds niet op. Over terugbetalen en recessies werd nauwelijks nagedacht. Zolang ik me een beetje bewust ben van wat er in ons landje speelt, realiseer ik me veel dingen die totaal niet nodig waren geweest en niets met de vooruitgang te maken hadden. Geen probleem dan zetten we er toch een parlementaire commissie op?  De ene commissie is nog niet geweest of de andere verschijnt weer. Ach, waarom ook niet. Dat ook dit weer miljoenen kost, wordt totaal niet over nagedacht. Levert zo’n onderzoek geld op? Nee, het kost geld.  Betalen de hoge heren of dames hierdoor de genoten gelden en bonussen door terug? Welnee, ze krijgen zelfs nog een aantal jaren wachtgeld toe. Ze worden even aan de kleine schandpaal genageld, wat men door het volgende feit alweer snel is vergeten en leven rustig hun leventje voort. Ik hoef hier alle fouten niet te noemen die kabinetten allemaal hebben gemaakt en de miljarden die per jaar verspild zijn aan zinloze projecten.

Deze week nog. Zonder te weten of wij de Olympische spelen van 2028 gaan krijgen is er al 190 miljoen in het water gegooid. Mocht het wonder gebeuren dat ze wel naar Nederland komen, komt er minimaal nog eens 8 miljard bij. Als wij in plaats van zinloos achter dit soort dingen aan te hollen eerst eens even ons huishoudboekje nakeken, zoals wij in een gezinshuishouden ook moeten doen, dan weet ieder zinnig mens dat wij die 190 miljoen niet eens te missen hebben, laat staan 8 miljard. Die bedragen kunnen we beter in de huishoudpot van ons land stoppen of aflossen op onze schulden.

Maar nee. Ter eer en glorie van een paar lieden die, zonder nadenken die 190 miljoen al hebben verspild, maken een paar extra schulden toch  niet meer uit, of zie ik dat nu verkeerd? En waar ze aan zijn uitgegeven, willen wij allemaal niet eens meer weten. De vele gratis dienstreisjes, de etentjes, andere wel of niet belangrijke zaken, teveel om zomaar op te noemen. Wat zou ik graag het lijstje eens uit gaan spitten. Gelukkig zijn ze bij RTL 4 al zover dat ze een grote lijst hebben verzameld. Wij Nederlanders worden gewoon wéér een beetje meer belast met bezuinigingen. Wat kan het die paar hoge dames en heren daar in Den Haag nu schelen. Ik beschuldig niemand persoonlijk, want ook ik geef wel eens teveel uit. Echter daar moet ik zelf voor opdraaien en zien uit te komen door nieuwe oplossingen te zoeken. Mij lukt dat echt niet door het ene gat met het andere te vullen, want die gaten zijn er niet.

Wanneer leert men in Den haag eens te stoppen door het ene gat met het andere te vullen? Wij staan in Tiel genoteerd en krijgen geen lening meer als we teveel hebben uitgegeven. Het wordt tijd dat dit bij de hoogste top van Nederland ook eens duidelijk wordt. Er is geen geld meer om uit te geven, dus heeft u geen recht om belastinggeld te verkwanselen wat niet van u is. Het is ONS geld waar u allen lustig mee loopt te spelen. Of mag ik zeggen "gokken"? Het is ONS belastinggeld wat u aan het verspillen bent en dat is wat gemakkelijk.

Wordt het geen tijd dat u eerst eens gaat bedenken of u die uitgave ook zou doen als het om uw eigen geld ging? Het is onze verantwoording u te attenderen hoe onverantwoord u bezig bent. Wij hebben u allen gekozen en het wordt tijd dat er rekening met uw huishoudboekje wordt gehouden. Dan maar geen Olympische spelen in 1928, maar misschien over 12 of 20 jaar, als het misschien wel verantwoord is.

Regering en gemeentes van Nederland. Neem uw verantwoording door geen verspillingen meer te doen en steeds weer geld te lenen. Zorg eerst eens dat u als voorbeeldmensen uw eigen huishoudboekje op orde krijgt en ga pas weer beginnen aan uw luxe speeltjes, als ons land zijn schuldenlast heeft afgelost. Ik heb dat als kleintje moeten leren en ik kan geen enkel excuus bedenken waarom u dat ook niet zou kunnen. © Maus

1 opmerking:

  1. Maus,
    Ik ben het met jouw artikle over verspilling eens en prbeer al die zaken boven water te kkrijgen en via media, facebook en mijn politieke vrienden Palsterk, Sap, Timmermans enz. onder de aandacht te brengen. Neem nou de bankenbelasting van 600 mln die de regering gaat vragen. Sraks zullen jij en ik dat uiteindelijk betalen. Ik heb alles proberen samen te vatten en het is een werkje van dik 700 oag. geworden. Interesse en ik stuur het je op. Ger

    BeantwoordenVerwijderen