© Maus Sturmer

Heb jij dit nu ook of herken je dit? Vaak hoor ik onderweg een gesprek of een losse opmerking die me raakt, lees iets in de krant of zie wat op tv. Op zo’n moment komen woorden, gedachten of een gedichtje naar boven, waar ik niets mee deed of het gewoon weer vergat, omdat er net niets voorhanden was om het op te schrijven. Sinds onze reis naar Santiago werd de gedachte steeds sterker dat ik al die losse gedachten en ingevingen op moest schrijven. Het zijn de dagelijks dingen die gebeuren. Soms schrijf ik ook over dingen die ik in het verleden heb meegemaakt en opgeschreven, omdat ze nog dagelijks gebeuren en nooit veranderen in het leven. Wil je op een artikeltje reageren, wordt dan volger van deze rubriek of schrijf naar maus-sturmer@home.nl. Je kunt je ook aanmelden bij Twitter: @maussturmer. Teksten, verhalen, gedichten, foto’s en andere zaken op dit Blog zijn en hebben allemaal het copyright en eigendomsrecht van Maus Sturmer. Niets hiervan mag gekopieerd en/of gebruikt worden zonder schriftelijke toestemming van haarzelf. Komen er plaatjes en/of artikeltjes van derden in voor, wordt altijd het copyright erbij vermeld. In verband met privacy zijn sommige namen onder pseudoniemen vermeld.

vrijdag 5 augustus 2011

Prakkizeren

Heb jij dat nu ook? Vermoeid loop ik naar boven, blij dat mijn verhaaltje van vandaag op internet staat en ik kan gaan slapen. Gapend duik ik de douche in om mijn laatste toilet te maken en vermoeid laat ik me op mijn kussen vallen. Ik ben moe, heb geen zorgen op dit moment, geen verdriet en toch, …..!

Waar ik ze vandaan haal mag Joost weten, maar zorgen kun je beslist zelf kweken, het beste in bed. Er is altijd wel iets om over te piekeren. Bij mij is het nu dat ik al een paar dagen niets gezien of gehoord had om over te schrijven op mijn Blog. Ik schreef toch al over de fietsvierdaagse? Moest er nu per se ook nog een verhaaltje op “heb jij dat nu ook of herken je dit?”

En dan gebeurt het. De gedachte is nog niet opgekomen of daar ga je. Linksom draaien, rechtsom draaien. Op je rug liggen, zuchten en dan weer van voren af aan, linksom draaien enz. Dit ging net zo lang door
tot ik tegen de engelen zei dat ze me dan maar een onderwerp noesten ingeven om over te schrijven. Ik had het nog niet gedacht of kreeg door dat het probleem slapeloosheid en piekeren al onderwerp genoeg was. Gelukkig heb ik het kleine computertje naast mijn bed staan, dus licht aangedaan en daar zit ik nu om half een ’s nachts te schrijven in plaats van te snurken.
  © tekenaar onbekend


En werd het dan na het schrijven maar een nacht totaal ongestoord slapen? Nee hoor, dat is teveel gevraagd.. Diverse keren word ik ‘s nachts wakker om te toiletteren. Wat een chique woord, vind je niet? Dus trek ik de pantoffels aan en loop half slapend en rillend van de kou naar het toilet. Helemaal in de winter. Voorzichtig en op de tast, want ik doe geen licht aan, dan ben ik klaarwakker en kan ik het doorslapen die nacht wel vergeten. Tien tegen een stoot ik me in het donker tegen het bed of loop tegen een deur die half open staat. Maar de ogen wil ik echt niet groter openen. Ook dan volgt een slapeloze nacht.

Zo zie je maar, het zijn de gewone kleine dingen die ons slapeloze nachten kunnen bezorgen, daar hebben we de zorgen niet eens voor nodig, die maken we zelf. Berry, mijn overleden man zei altijd; problemen bestaan niet, wel mensen. Een doordenkertje, waar je nu niet over moet gaan piekeren, anders bezorg ik je ook weer een slapeloze nacht en dat is nu juist niet de moraal van dit verhaal.
Welterusten allemaal, het is tien over een in de nacht en ik ben mijn verhaaltje kwijt. Kan eindelijk rustig slapen. Jij ook?

© Maus Sturmer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten