© Maus Sturmer

Heb jij dit nu ook of herken je dit? Vaak hoor ik onderweg een gesprek of een losse opmerking die me raakt, lees iets in de krant of zie wat op tv. Op zo’n moment komen woorden, gedachten of een gedichtje naar boven, waar ik niets mee deed of het gewoon weer vergat, omdat er net niets voorhanden was om het op te schrijven. Sinds onze reis naar Santiago werd de gedachte steeds sterker dat ik al die losse gedachten en ingevingen op moest schrijven. Het zijn de dagelijks dingen die gebeuren. Soms schrijf ik ook over dingen die ik in het verleden heb meegemaakt en opgeschreven, omdat ze nog dagelijks gebeuren en nooit veranderen in het leven. Wil je op een artikeltje reageren, wordt dan volger van deze rubriek of schrijf naar maus-sturmer@home.nl. Je kunt je ook aanmelden bij Twitter: @maussturmer. Teksten, verhalen, gedichten, foto’s en andere zaken op dit Blog zijn en hebben allemaal het copyright en eigendomsrecht van Maus Sturmer. Niets hiervan mag gekopieerd en/of gebruikt worden zonder schriftelijke toestemming van haarzelf. Komen er plaatjes en/of artikeltjes van derden in voor, wordt altijd het copyright erbij vermeld. In verband met privacy zijn sommige namen onder pseudoniemen vermeld.

donderdag 6 april 2017

Fietstocht langs de Worm 2017-04-02

Net over de grens bij Rimburg
Vandaag 64.6 km. gefietst langs de Worm en de Ruhr in Duitsland, even bij ons over de grens. Prachtig fietsweer en nauwelijks wind. Als eerste vliegen 3 Vlaamse Gaaien over mijn hoofd. Te vlug om bij de camera te kunnen, verdwijnen ze in het bos aan de overkant van de Worm. De bomen staan overal in bloei met een verscheidenheid aan kleuren, terwijl in de verte de kerkklokken luiden dat de dienst is afgelopen. Ik geniet. Buizerds vechten om hun vrouwtjes in de lucht. De foto's zijn niet al te scherp door de grote afstand, maar ik laat toch zien hoe fel ze zijn. Vogeltjes onderweg zie ik op jacht en ook de hazen laten zich niet onbetuigd en vechten om het vrouwtje te mogen paren. Ook de eenden laten zich niet onbetuigd.

Op gegeven moment ben ik de weg kwijt doordat het fietspad is opgebroken en verwijzingenonduidelijk zijn. Een vrouw wijst me de weg door een stukje mee te rijden. Ik kom nu in een gebied langs de Ruhr, waar ik nooit eerder ben geweest. Een totaal andere omgeving. Het is in de buurt van Heinsberg en het wordt tijd dat ik weer richting huis rij.

Op de terugweg zag ik in een kleine inham een Beverrat. In eerste instantie dacht ik dat het een echte bever was. Twee zwanen hielden hem in de gaten en een gans. Zodra hij te dichtbij kwam vielen ze naar hem uit en vluchtte hij de kant op. Ik had nog nooit zo'n grote rat gezien en dacht in eerste instantie aan een Bever. Wist niet eens dat zulke grote ratten bestonden. Had weleens gelezen dat een rat een baby was aangevallen en vroeg me toen al af hoe dat mogelijk was. Nu ik deze stond te filmen en fotograferen op nog geen 2 meter afstand, kan ik daar wel een voorstelling van maken. De filmpjes en foto's zijn vanuit de hand gemaakt.

Wilt u de hele film en alle foto's van de Beverrat zien, ga dan naar: 
https://www.youtube.com/watch?v=VV-uWIp0Y_s&t=6s



































Geen opmerkingen:

Een reactie posten