© Maus Sturmer

Heb jij dit nu ook of herken je dit? Vaak hoor ik onderweg een gesprek of een losse opmerking die me raakt, lees iets in de krant of zie wat op tv. Op zo’n moment komen woorden, gedachten of een gedichtje naar boven, waar ik niets mee deed of het gewoon weer vergat, omdat er net niets voorhanden was om het op te schrijven. Sinds onze reis naar Santiago werd de gedachte steeds sterker dat ik al die losse gedachten en ingevingen op moest schrijven. Het zijn de dagelijks dingen die gebeuren. Soms schrijf ik ook over dingen die ik in het verleden heb meegemaakt en opgeschreven, omdat ze nog dagelijks gebeuren en nooit veranderen in het leven. Wil je op een artikeltje reageren, wordt dan volger van deze rubriek of schrijf naar maus-sturmer@home.nl. Je kunt je ook aanmelden bij Twitter: @maussturmer. Teksten, verhalen, gedichten, foto’s en andere zaken op dit Blog zijn en hebben allemaal het copyright en eigendomsrecht van Maus Sturmer. Niets hiervan mag gekopieerd en/of gebruikt worden zonder schriftelijke toestemming van haarzelf. Komen er plaatjes en/of artikeltjes van derden in voor, wordt altijd het copyright erbij vermeld. In verband met privacy zijn sommige namen onder pseudoniemen vermeld.

donderdag 29 december 2016

Het onderscheidt van reizen met de trein voor 65 plussers tussen Nederland en België

Gisteren was ik na jaren even terug in Welkenraedt in België, 37 km rijden vanaf Landgraaf.  Het weer was heiig, wat een prachtig gezicht was over de heuvels en de dalen, waar de dorpjes lagen. Bovendien de zon haar kopje liet zien.
Ik wist dat je een paar jaar geleden als 65 plusser voor 6 euro van maandag t/m vrijdag door heel België met de trein mocht reizen. Wel na 9 uur opstappen op een Belgisch station, maar dat is geen probleem. Je mag zo laat terug wanneer je wilt en zolang de treinen rijden. Bovendien is het gratis parkeren, ook wanneer je vanuit Genk vertrekt daar is een speciale kaart voor. Vanaf 1 februari wordt de prijs wel met 20 cent verhoogd, een kapitaal duurder dus. De NS gaat met meerdere euro’s ieder jaar omhoog en service levert ze beslist niet aan de mensen.

In Nederland mag je bij de gratie Gods met korting reizen, wel na 9 uur instappen wat ik logisch vind, maar wanneer ik naar Groningen wil ben ik voor een dagkaart 52.60 kwijt. Neem ik een enkele reis kost me dat 26.30. Over klantvriendelijkheid voor ouderen gesproken. Maar ja, verschil moet er wezen natuurlijk. Echter dit geldt ook voor het ziekenfonds. In België klagen ze wel, maar betalen heel wat minder dan wij.

Een dagje Oostende – Brugge voor 6 euro is toch een leuk dagje uit. Een boek of Wifi in de trein, het kan allemaal. En….. wat nog belangrijker is, ze rijden op tijd. Die Belgen zijn toch veel slimmer dan wij en hebben nog respect voor de ouderen, daar kunnen ze hier een voorbeeld aan nemen.

Het ziekenfonds gaat hier gewoon maar even een tientje omhoog, echter mijn AOW één euro of minder. Zo is het met alles. Het enige fijne is dat de supermarkten met en tegen elkaar stunten. Laat ik nu toch een AH, de Jumbo, de Aldi en de Lidl allemaal op 25 mt. of minder afstand van elkaar hebben liggen. Bovendien zit de Plus dan nog 3 km. verder. De moeite waard om te kijken wat het goedkoopste is.

Ik ben niet ontevreden maar wil wel de misstanden vergelijken, dus ook die van België en Nederland wat de trein betreft. De treinen zitten hier in de daluren nauwelijks vol. Waarom niet gewoon ook hier iets voor de ouderen doen NS? Het zou u niet misstaan. Beter 100 mensen die 6 euro betalen dan 10 die 20 euro of minder betalen. Ach, ik vergelijk het maar even hoor! Maar geloof me, er wordt volop gebruik van gemaakt en niet alleen door de Belgen. Maar ook door de Nederlanders en de Duitsers die rond de grens wonen. Een dagje uit wil iedereen graag voor dat geld en onderweg besteedt je toch wat aan koffie en eten, dus….., is ook nog goed voor de horeca. Binnenkort ga ik dus weer gezellig een dagje naar de zee en rondje fotograferen in Brussel. En wil je de fiets en fietskar mee? Het kan voor 8 euro.
Het zou fijn zijn wanneer u dit bericht gewoon zou delen, zodat iedere 65 plusser in Nederland weet dat een dagje uit in België niet alleen leuk is, maar ook heel wat goedkoper reizen is.


Even wil ik nog excuus maken dat ik afgelopen week nauwelijks op internet was en daardoor niet kon reageren op uw berichten en/of verjaardagen. Het was even tijd voor andere zaken en met dit mooie weer ben ik liever buiten dan binnen. Ook komende dagen zal ik niet veel te zien of te lezen zijn maar ik wens u nu vast een plezierige dag, Maus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten