© Maus Sturmer

Heb jij dit nu ook of herken je dit? Vaak hoor ik onderweg een gesprek of een losse opmerking die me raakt, lees iets in de krant of zie wat op tv. Op zo’n moment komen woorden, gedachten of een gedichtje naar boven, waar ik niets mee deed of het gewoon weer vergat, omdat er net niets voorhanden was om het op te schrijven. Sinds onze reis naar Santiago werd de gedachte steeds sterker dat ik al die losse gedachten en ingevingen op moest schrijven. Het zijn de dagelijks dingen die gebeuren. Soms schrijf ik ook over dingen die ik in het verleden heb meegemaakt en opgeschreven, omdat ze nog dagelijks gebeuren en nooit veranderen in het leven. Wil je op een artikeltje reageren, wordt dan volger van deze rubriek of schrijf naar maus-sturmer@home.nl. Je kunt je ook aanmelden bij Twitter: @maussturmer. Teksten, verhalen, gedichten, foto’s en andere zaken op dit Blog zijn en hebben allemaal het copyright en eigendomsrecht van Maus Sturmer. Niets hiervan mag gekopieerd en/of gebruikt worden zonder schriftelijke toestemming van haarzelf. Komen er plaatjes en/of artikeltjes van derden in voor, wordt altijd het copyright erbij vermeld. In verband met privacy zijn sommige namen onder pseudoniemen vermeld.

vrijdag 31 mei 2013

Loterijen

Bijna ieder van ons heeft hoop eens in zijn/haar leven een loterij te winnen, ik beslist niet uitgezonderd. We dromen wat we ermee zouden doen. Denken ook niet in het kleine, dat winnen we allemaal weleens een keer. Nee, we dromen van het grote geld. Wat zouden we er allemaal mee kunnen doen? Eerlijk gezegd, ik weet het niet eens. Als je 71 bent heb je minder wensen dan wanneer je jong bent. Voor mij zou het belangrijker zijn dat mijn kinderen hun hypotheek af konden lossen, waardoor ze het beter zouden krijgen of de ander zijn huis kon kopen. Mijn vriendinnen en vrienden hebben hier en daar nog wat wensen die ik zou willen vervullen. Je hebt nog buren en kennissen waar je hulp kunt bieden en de rest komt vanzelf wel op je weg wat jouw doel is om dat geld aan te besteden.

Zelf zou ik misschien een kleine camper willen hebben zodat ik kon reizen en trekken. Mijn fiets achterop. Fotograferen onderweg. De nieuwe lens, die al heel lang op mijn verlanglijstje staat, en natuurlijk mijn lening aflossen die al zo lang als een molensteen om mijn nek hangt. Maar dan heb ik mijn wensen wel vervult. Ik hoef niet ineens een ander huis, dit is groot genoeg voor mij. Of een grotere auto. Een campertje is meer dan voldoende. Reizen en trekken, de wereld zien, dat is wat ik zeker weer zou willen en met mij miljoenen anderen, denk ik.

Zo hebben we allemaal onze wensen en dromen. Maar, zoals de Omraam hieronder verteld, het is een overtuiging, die gebaseerd is op niets. Het is de enkeling die zijn/haar wens vervult ziet worden. Dat wil niet zeggen dat jij moet stoppen met loten kopen. Het is de keuze die je zelf maakt. Want stel dat de postcodeloterij net in jouw straat zou vallen, dan zou je je haren uit je hoofd trekken als je geen lot had gekocht. Blijf altijd een beetje hopen dat jij tot die gelukkigen van deze aarde mag behoren. Echter mocht jou dit beetje “geluk” beschoren zijn, verlies één ding nooit uit het oog. Laat je nooit door het slijk der aarde verblinden. Er is maar één ding echt belangrijk in het leven en dat is “LIEFDE”. Liefde geven en ontvangen is het belangrijkste in het leven. Het moet wel van twee kanten komen, anders heeft het geen waarde. Geniet van geld, daar is het voor. Om van te leven en te genieten, maar laat het geld nooit de overhand krijgen, dan had de gewonnen loterij beter jouw deur voorbij kunnen gaan.
© Maus


Dagtekst van vrijdag 31 mei 2013.

"Men verwart vaak geloof en overtuiging, en toch zijn het twee verschillende dingen. Een man koopt een lot van de Nationale Loterij: hij gelooft dat hij de hoofdprijs gaat winnen en daarover verheugt hij zich enige tijd, tot op de dag dat hij erachter komt, dat hij helemaal niets gewonnen heeft. Dat is een overtuiging. En laten we nu een scheikundige observeren die een experiment wil uitvoeren: hij neemt de aangegeven elementen en als hij de juiste hoeveelheden heeft gedoseerd, gelooft hij dat het experiment zal slagen. En dat gebeurt ook. Dit is geen overtuiging, maar geloof. De overtuiging is gebaseerd op onwetendheid aangaande de wetten van de natuur. Een overtuiging hebben is wensen dat er willekeur heerst in de natuur. Het geloof daarentegen berust op een weten, een zekerheid die voortspruit uit een werk, uit een ervaring. Dus, wat we hebben bestudeerd, ervaren en nagetrokken in vorige incarnaties, openbaart zich spontaan aan ons in dit leven als een onwankelbaar geloof."
Omraam Mikhaël Aïvanhov

Geen opmerkingen:

Een reactie posten