© Maus Sturmer

Heb jij dit nu ook of herken je dit? Vaak hoor ik onderweg een gesprek of een losse opmerking die me raakt, lees iets in de krant of zie wat op tv. Op zo’n moment komen woorden, gedachten of een gedichtje naar boven, waar ik niets mee deed of het gewoon weer vergat, omdat er net niets voorhanden was om het op te schrijven. Sinds onze reis naar Santiago werd de gedachte steeds sterker dat ik al die losse gedachten en ingevingen op moest schrijven. Het zijn de dagelijks dingen die gebeuren. Soms schrijf ik ook over dingen die ik in het verleden heb meegemaakt en opgeschreven, omdat ze nog dagelijks gebeuren en nooit veranderen in het leven. Wil je op een artikeltje reageren, wordt dan volger van deze rubriek of schrijf naar maus-sturmer@home.nl. Je kunt je ook aanmelden bij Twitter: @maussturmer. Teksten, verhalen, gedichten, foto’s en andere zaken op dit Blog zijn en hebben allemaal het copyright en eigendomsrecht van Maus Sturmer. Niets hiervan mag gekopieerd en/of gebruikt worden zonder schriftelijke toestemming van haarzelf. Komen er plaatjes en/of artikeltjes van derden in voor, wordt altijd het copyright erbij vermeld. In verband met privacy zijn sommige namen onder pseudoniemen vermeld.

zondag 3 juni 2012

Al had ik Salomo's wijsheid.............

Hallo lieve Maus, hoe vind je deze spreuk? Stond bij ons op de gevel van een bakkerij. Bij die spreuk denk ik vaak dat onze lieve Heer het ook niet alles naar iedereen zijn zin kan maken.
Groeten Ko.

Nee, het klopt. Onze Lieve Heer maakt het ons niet altijd naar de zin, omdat wij onze lessen hier op aarde moeten leren. Keuzes mogen maken. Goed of slecht, waarbij Hij niet gaat zeggen dat we het zus of zo moeten doen. We hebben om de vrije wil van kiezen gevraagd en gekregen. God heeft dat goed gezien. Keuzes maken in goed of kwaad zit voor 50% in onszelf. Soms maken we hele goede maar soms ook hele slechte keuzes, waarbij ik moet denken aan dingen die afgelopen dagen zijn gebeurd en waarbij deze spreuk enigszins van toepassing is. Je kunt het nooit doen naar ieders zin.

In mijn leven heb ik vast wel domme dingen gedaan waarvan ik achteraf dacht hoe kon ik zo stom zijn. Je deed het al niet goed in je eigen ogen, laat staan in die van een ander. Zo is het ook met mijn verhalen. De een vind ze goed, de ander vind er niets aan. Een derde geeft een oordeel en de vierde veroordeeld negatief, omdat ze het zelf beter weten. Alles mag. Maar als ik het iedereen naar de zin moest maken met wie en hoe ik ben. Met wat ik doe en laat, dan kon ik op deze aarde niet leven. Zo was het in mijn relatie en zo is het in het leven totaal. Wat je ook doet, doe gewoon wat goed is in jouw ogen en voor jou verantwoord is.

Zo is het ook met een situatie hier in onze straat. Een paar maanden geleden was een bijna leeggehaald huis afgebrand. Het zou worden afgebroken. Ik had geen flauw idee wie het gedaan kon hebben. Er zelfs niet over nagedacht. Vlak na Pinksteren bleken het de oude bewoners te zijn geweest. Hierbij is ook een vrouwtje betrokken, die dik met hun bevriend was. Nu staat de dochter van 17 jaar er een paar weken helemaal alleen voor, omdat haar moeder even uit de roulatie is verdwenen. Mochten sommige mensen uit onze straat misschien een oordeel hebben gehad, ineens deed dit er niet meer toe. Wat belangrijk bleek was, dat wij als buren allemaal op onze eigen manier het meisje hebben geholpen om deze dagen door te komen en dat zal blijven tot mama weer terug is.

De oordelen en vooroordelen zijn even verdwenen, als ze die misschien hadden. Dat is de andere kant. Een kind heeft hulp nodig en de buurt helpt. In de praktijk blijkt dus dat we elkaar wel kunnen helpen en het elkaar naar de zin kunnen maken, zonder oordeel. Geweldig toch? En de mensen die in hun domheid of misschien wel uit geldnood de brand hebben veroorzaakt? Laten we ook hen helpen als ze terugkomen en hun straf hebben uitgezeten. Geen oordeel hebben of veroordelen.  Zij worden de rest van hun leven genoeg gestraft met alle consequenties en laten wij proberen hen daarin te steunen en niet te verguizen, want ook wij maken fouten. Zij hebben ons misschien harder nodig dan ooit.


Afgelopen dagen heb ik mij met een andere creatieve kant bezig gehouden. Mijn verhalenstelsel had even een kleine stop en andere dingen eisten mijn aandacht. Soms gebeurt dat als je in een dip zit. Gelukkig ben ik daar zelf weer uitgekomen. Ook daarin heb je over jezelf soms een oordeel. Verdriet moet nu maar afgelopen zijn en de eenzaamheid moet verdwijnen. Echter eenzaamheid zit diep in jezelf. Alleen zijn is totaal iets anders. Dat kun je opvullen door naar anderen toe te gaan of gezelschap te zoeken. Maar eenzaamheid moet je omdraaien naar liefde voor jezelf. Ik heb mezelf maar weer een schop gegeven en de dip omgezet naar creativiteit op ander gebied. Beeldhouwen kan niet meer, maar met Paverpol werden des te beter. Soms zie je iets bij iemand en van daaruit kom je dan weer op hele andere gedachtes en ideeën.

     
Mijn tuin moest wat beeldender worden. Het bracht me op het idee om een paar liggende regenpijpen, overgehouden van de renovatie, om te toveren. Ik bewerkte ze met doeken in Paverpol gedrenkt en met kleurtjes bestreken. Fleurige bloempotten, speciaal voor regenpijpen bestemt, er aan gehangen en aan de ene pijp, een soort galg, nog een vogelkooitje er aan gehangen met een hangplant er in. Inmiddels is de tuin een plezier om naar te kijken en gisteren nog opgefleurd met een klein zwembadje voor de kleinkinderen, die met plezier kunnen poedelen als ze hier zijn. Bovendien kan oma in badpak ook nog afkoelen als het warm is. Ze had al een buitendouche, maar een ligbadje kan ook heel plezierig zijn. Het opstaan wat minder. Maar ach, ook dat lukt, zij het wat moeizaam, vast nog wel. Plezierige zondag allemaal en laat je niet door de regen uit het veld slaan. Zoals gezegd; Onze Lieve Heer kan het ons niet allemaal naar de zin maken en na regen schijnt altijd weer de zon.



5 opmerkingen:

  1. Goed zo Maus je verdiend een dikke 10 !!
    Zo kan het ook, al weet ik net als jij uit ervaring dat die heerlijke opwellingen voor even zijn, maar de stap die je zette om het te doén was super goed van je, zo zie je maar je kreeg toch die inspiratie en altijd kracht naar kruis!!lfs Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Maus,

    Hier nog even een bericht van Jaap van Kuijk uit Heemstede, de I Tjing adviseur. Lees met plezier uw verhalen, leef met u mee en heb gezocht naar antwoorden, als ik vraag: Deze Maus, is het antwoord van de I Tjing: De schok komt en brengt de mens buiten zichzelf. Als men onder de indruk van de schok handelt, blijft men vrij van ongeluk.....
    Dit is een aansporing om in beweging te komen en niet stil te blijven staan bij het verlies van uw geliefde echtgenoot, gebruik de
    krachtige gevoelens die door u heen gaan om u verder te brengen op uw weg, om door te gaan met waar u mee bezig bent, kijk met liefde terug op uw relatie, maar laat het een aansporing zijn en niet iets wat u vasthoudt, laat het verder gaan en stromen. U zegt al in het verhaal, ik heb mezelf een schop gegeven, blijf in beweging, kijk vooruit, u brengt zoveel mensen hulp en troost. Ga door met uw goede werk, vriendelijke groet, Jaap

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Maus, je tuin ziet er fleurig uit. Nu jij nog en wat naar van het buurmeisje. Volg je hart en doe wat je wil doen. Groet Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. A Beautiful Story ‏ via Twitter:@maussturmer Wat een mooi initiatief! We hadden het er vanavond nog over dat we meer met elkaars mooie verhalen moeten doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wel wat laat deze reactie maar las het nu pas.Maus je tuin is al een plaatje en heerlijk om in tevertoeven.Maar nu ziet het er weer anders uit.Kunnen de vogels nog meer genieten.

    Liefs Arida

    BeantwoordenVerwijderen