© Maus Sturmer

Heb jij dit nu ook of herken je dit? Vaak hoor ik onderweg een gesprek of een losse opmerking die me raakt, lees iets in de krant of zie wat op tv. Op zo’n moment komen woorden, gedachten of een gedichtje naar boven, waar ik niets mee deed of het gewoon weer vergat, omdat er net niets voorhanden was om het op te schrijven. Sinds onze reis naar Santiago werd de gedachte steeds sterker dat ik al die losse gedachten en ingevingen op moest schrijven. Het zijn de dagelijks dingen die gebeuren. Soms schrijf ik ook over dingen die ik in het verleden heb meegemaakt en opgeschreven, omdat ze nog dagelijks gebeuren en nooit veranderen in het leven. Wil je op een artikeltje reageren, wordt dan volger van deze rubriek of schrijf naar maus-sturmer@home.nl. Je kunt je ook aanmelden bij Twitter: @maussturmer. Teksten, verhalen, gedichten, foto’s en andere zaken op dit Blog zijn en hebben allemaal het copyright en eigendomsrecht van Maus Sturmer. Niets hiervan mag gekopieerd en/of gebruikt worden zonder schriftelijke toestemming van haarzelf. Komen er plaatjes en/of artikeltjes van derden in voor, wordt altijd het copyright erbij vermeld. In verband met privacy zijn sommige namen onder pseudoniemen vermeld.

zaterdag 14 juni 2014

De spoken van het verleden keren terug in het klooster van Koningsbosch

De chambarettes, zoals ik ze ken uit het verleden.











Vanmorgen rond 10 uur arriveren met 15 personen bij het klooster van Koningsbosch. Van buiten ziet het er nog goed uit, maar als we binnenkomen schrik je behoorlijk. Uitgewoond en verwaarloosd ziet het er uit. Het is niet nodig er veel woorden over vuil te maken, de foto's spreken voor zichzelf. Jammer dat we met dergelijk cultuurgoed zo slecht omgaan. De muren zitten vol vochtplekken, de trappen zijn uitgesleten. Hoeveel voetstappen zouden hier over heen gegaan zijn? Waren ze gelukkig? Voelden ze zich happy in deze gemeenschap?  Vragen die altijd onbeantwoord zullen blijven. Het gebouw staat er doods en eenzaam, met alleen de muizen die er ronddolen. Hier en daar een enkele rattenkeutel ertussendoor. Je kunt onderscheiden waar vader Prior zijn kamer had en de hogere rangen in het klooster hadden grotere kamers, dan de eenvoudige chambarettes. De vroegere Vader Prior die dames ontving. Ze mochten een kop koffie drinken, 2 sigaretjes roken en bij hem op schoot zitten is het verhaal dat iedereen kent. Maar wie weet de echte waarheid? Is het een fabel, een klein roddeltje of zit er een kern van waarheid in. Wat er meer of minder gebeurde wordt niet over gesproken. Dit is het dorpsverhaal. In mijn hart kan ik hem geen ongelijk geven. Hij was toch ook een man? Dus zonder oordeel kan dit worden doorgegeven. Niemand is toch zonder zonde? Ook ik niet.
Op de bovenverdieping gekomen schrik ik. Het verleden komt terug. Van 8 tot 10 jaar zat ik in Oegstgeest bij de nonnen op kostschool. De chambarettes, hele kleine slaaphokjes met een wasbak en gordijn ervoor, zijn letterlijk een kopie van mijn vroegere kostschool. In de kelder gekomen zijn de beelden even erg. Daar heb ik 14 dagen tijdens etenstijd opgesloten gezeten tussen de ratten, omdat ik geen tuinbonen kon eten. Er zijn weinig goede herinneringen aan deze kostschool, waar ik meer verdriet en pijn onderging dan er plezier had. Het is vreemd dat een gebouw zoveel herinneringen op kan roepen door enkele details. De foto's spreken voor zich. Ben dankbaar dat ik dit mocht zien, er is weer een periode afgesloten, die pijnlijke herinneringen met zich mee droeg. Wilt u meer foto's zien kijk dan op: https://www.facebook.com/maussturmer


Geen opmerkingen:

Een reactie posten